Pay Per Click‎ > ‎PPC‎ > ‎

Čo je Pay Per Click?

uverejnené 30. 8. 2010, 13:10 používateľom Peter Gažo Marketing   [ aktualizované 30. 8. 2010, 14:25 ]
    
Veľa inzerentov (ale i reklamných agentúr) si myslí, že Pay Per Click (PPC) je reklama, v ktorej sa platí za klik. Toto však nie je správny pohľad. Je to len spôsob fungovania systému. Podstatou PPC však väčšinou je cielenosť na koncového používateľa.

    Pay Per Click (plať za klik) je efektívna forma reklamy, kde si inzerent najprv kúpi kredit u niektorého z prevádzkovateľov Pay Per Click (PPC) systému. Vytvorí si kampane, väčšinou viazané na určité kľúčové slová a určí si maximálnu cenu, ktorú je ochotný zaplatiť za klik. Inzerentova reklama sa zobrazí na stránkach, ktoré s Pay Per Click systémom spolupracujú. Rozdiel od bežných sponzorovaných odkazov je, že táto reklama sa zobrazuje nielen po vyhľadaní určitého slova, ale aj ako relevantný textový odkaz, podľa obsahu článku na partnerskom webe. Na Slovensku sú dvaja vyznamní hráči na poli PPC systémov. Etarget a Google AdWords.

    Etarget je slovenská spoločnosť s medzinárodným pôsobením. Vznikla výlučne za účelom získavania inzerentov a umiestňovania ich reklamy na partnerských stránkach. Do ich partnerského portfólia na Slovensku patria stránky ako Zoznam.sk, SZM.sk, SME.sk, Topky.sk, Cas.sk, Pravda.sk a ďalší. Zobrazujú reklamu vo vyhľadávaní, v katalógoch a pri článkoch. Formát reklamy je textový alebo logotext (obrázok s krátkym textom).

    Druhým hráčom je Google. Jeho systém sa skladá z dvoch základných častí. Google AdWords, kde si inzerenti vytvárajú a spravujú svoje reklamné kampane a Google AdSense, kde spravujú svoje reklamné plochy partnerské stránky tohto systému. Google zapojí každého záujemcu o partnerstvo, ak zodpovedá podmienkam partnerstva. Reklamy zobrazuje vo vyhľadávaniach na stránkach Google vo forme textu, prípadne s adresou a mapou pri texte. Ďalej zobrazujú reklamu v reklamnej sieti partnerských stránok. Tu sa zobrazuje textová reklama, bannerová reklama a videoreklama. Google AdWords umožňuje v reklamnej sieti aj formu platenia za zobrazenia.

    Oba spomínané systémy veľmi starostlivo strážia tzv. falošné kliky (click fraud). Po zistení pár klikov na reklamy, ktoré urobil majiteľ partnerskej stránky mu nekompromisne zrušia partnerstvo. Využívajú veľa ciest na odhalenie takejto činnosti. Zapájajú stroje, ale aj ľudí.

    PPC systém je úžasný z viacerých pohľadov. Dáva inzerentovi možnosť určiť si, koľko zaplatí za kliknutie na svoj odkaz. Má tak reklamu, u ktorej vie, že ak ju nikto neuvidí, alebo len uvidí a neklikne, nič ho to nestojí. Dáva možnosť webom, ktoré sa primárne neživia reklamou, zarobiť na reklame. Nemusia pritom nič robiť. Len si na svoju stránku umiestnia kód, ktorý špeciálne pre ich web systém vygeneruje. O ostatné sa postará Pay Per Click systém. Vždy si načíta aktuálny obsah stránky a podľa toho vráti reklamu. Vzhľad reklamy pritom môžu prispôsobiť vzhľadu stánky. Môžu si v ňom sledovať, koľko zarobili, upravovať svoje stránky tak, aby sa im zobrazovala čo najlepšia reklama. Takáto reklama je efektívna aj preto, lebo sa systémy chránia proti podvovným klikom a partnerom, ktorí by si v záujme zárobku sami klikali na odkazy. Pay Per Click = efektívna reklama.